Чому провідні виробники напоїв відмовляються використовувати перероблені банки?
Американський виробник алюмінію, компанія Novelis, використовує до 90% переробленої сировини, проте гіганти-виробники напоїв її не використовують. Алюмінієві банки, які майже повністю виготовлені із переробленої сировини – подарунок для навколишнього середовища. Так чому Cola, Pepsi чи Budweiser їх не використовуть?
Уявіть собі продукт, який можна нескінченно переробляти та який не поступається характеристиками первинному продукту, продукт, який дешевше виробляти, і який, безсумнівно, менш шкідливий для навколишнього середовища. Б’єтесь об заклад, що він буде успішним, так?
Novelis, найбільший в світі переробник алюмінію, також зробив на це ставку. З 2012 року в Атланті компанія з Джорджії інвестувала півмільярда доларів на переробку, збудувавши найбільший у світі завод з переробки цієї сировини. Це високотехнологічне диво вартістю 260 млн. дол. США офіційно відкрили на початку цього місяця в комуні Нахтерштедт (Nachterstedt), Німеччина.
Для виробництва своєї «супербанки» Novelis використовує сировину, на 90% отриману із переробленого алюмінію.
Алюміній можна переробляти нескінченно, він живий приклад переходу від лінійної моделі промислового виробництва, принцип якої “береш, виробляєш, викидаєш”, до кругової моделі, в якій все в кінці строку експлуатації перетворюється в щось інше .
На своєму веб-сайті Novelis схвалює “кругову” економіку, заявивши, що вона - рушій “всієї бізнес-моделі” до замкнутого циклу. "Ми використовуємо абсолютно новий спосіб мислення і управління для того, щоб докорінно змінити нашу компанію й прокласти в процесі цей шлях до нашої промисловості".
Але Novelis важко знайти послідовників. Жодна з найбільших світових компаній-виробників напоїв не прийняла концепцію “супербанки” . Поки до використання цього продукту долучився лише один клієнт: Red Hare Brewing Co., невелика пивоварня в місті Марієтта (Marietta), штат Джорджія.
Конрад МакКеррон (Conrad McKerron), старший віце-президент некомерційного фонду “As You Sow” ( некомерційний фонд сприяння екологічної та соціальної корпоративної відповідальності за допомогою створення коаліцій та інноваційних правових стратегій – прим. перекладача ), який протягом багатьох років працював у галузі виробництва тари для напоїв, стверджує, що перероблена упаковка – це “безумовно те, чого нам потрібно прагнути, особливо в рамках ефективності ресурсів” . Він так характеризує Novelis: "Вони публічно зобов'язалися, вони застовпили лідируючу позицію ... Тепер все залежить від Coca-Cola і Pepsi".
Обговорюємо переробку
Незрозуміло, чому компанії-виробники напоїв не купують перероблену сировину, особливо враховуючи те, що вони про неї говорять. Coca-Cola, наприклад, рекламує свій намір "використовувати наш значний ступінь розвитку і ресурси для реальної участі в круговій економіці, де використовують повторно перероблені матеріали для постійної перебудови природного й суспільного капіталу".
Pepsi тим часом заявляє, що прагне наступного: "скорочення використання, переробки, використання поновлюваних джерел. Відмови від екологічно небезпечних матеріалів, популяризації повторного використання у всьому процесі вибору пакування, його розробки і закупівлі".
AB InBev, виробник пива Budweiser, також щедрий на заяви типу "ми постійно піднімаємо планку, зменшуючи кількість матеріалу, який ми використовуємо, утилізуючи все, що можемо, включаючи використання в нашому пакуванні перероблених матеріалів та забезпечення його вторинної переробки".
Погляд на переробку алюмінію. Із «власних уст».
Нещодавно я їздив до Німеччини, щоб відвідати переробний завод Novelis та провести форум з експертами щодо кругової економіки.
На заводі Нахтерштедт кипи подрібнених банок з малюнками і покриттями, привезених з усієї Центральної та Східної Європи, йдуть в один кінець. Лом потім подрібнюють на дрібні шматочки, очищують, переплавляють і формують 25-тонні злитки.
Ці злитки потім відправляють водним транспортом на сусідній завод і розкатують у листи. Деякі з них продають великим глобальним пакувальним компаніям, як Rexam і Ball, які виробляють банки згідно специфікацій, встановлених виробниками напоїв. Інші йдуть до авто- та електронної промисловості.
Виявляється, що Novelis, які торік запротоколювали 9,8 млрд доларів доходів, продають багато переробленого алюмінію автомобільній промисловості. Такі автовиробники, як Ford, Jaguar, Land Rover, Audi і BMW замінюють сталь легшим алюмінієм, що обумовлено в основному правилами економії палива. Обираючи перероблений алюміній вони можуть не тільки знизити викиди парникових газів, які вони безпосередньо виробляють, але і зменшити "внутрішній вуглець" в своїх автомобілях, тобто кількість загазованості, викликаної утриманням тепла внаслідок виробництва матеріалів, використовуваних в кожному новому автомобілі чи вантажівці.
Багато споживачів алюмінію, зокрема Ford, також стають постачальниками, продаючи металобрухт, що залишився від виробництва, у Novelis для переробки. Як бачите, кругова економіка вступає в силу.
Як сказав мені Філ Мартенс (Phil Martens), генеральний директор компанії Novelis, “цікаво спостерігати за нашими клієнтами. Подекуди, ми їх трохи випереджаємо, а подекуди вони тягнуть нас назад". За його словами, в автомобільній галузі переломний момент вже настав.
Але на автомобільний сектор припадатиме лише 9% доходів його фірми, згідно даних 2014 фінансового року. 62% його бізнесу припадає на алюмінієві банки.
Я задався питанням: чому великі компанії-виробники напоїв їх не купують?
Пропозиція, попит та залежність
Від пивних компаній не було ніякої допомоги. AB InBev відмовився говорити про утилізацію алюмінію в рамках цієї статті. MillerCoors вчинили так само.
Гіганти виробництва безалкогольної продукції виявилися трохи більш привітними. Тім Кері (Tim Carey), старший керуючий з питань стабільного розвитку на PepsiCo, повідомив: "Мені подобається, що Novelis розширює горизонти. 90% - це хороший крок вперед”. Але, за словами Кері, рішення щодо пакування, в кінцевому рахунку, належить уповноваженим із закупівель, які йому повідомили, що Novelis стягує премію за алюміній. Novelis це заперечує.
Coca-Cola виявила трохи більше розуміння, повідомивши через прес-секретаря, що "Ми експортуємо алюміній для виготовлення банок від різних постачальників, багато з яких пропонують матеріал, виготовлений із переробленої сировини. Використання “супербанки” Novelis вимагає від компанії обмежити поставку лише матеріалом Novelis".
Іншими словами, фіксування на переробленому алюмінії означатиме фіксування на Novelis, а жодна компанія не хоче залежати від одного постачальника, навіть якщо цей постачальник готовий підписати довгострокові угоди (а Novelis якраз це підкреслює).
Мод ель кругової економіки
Не лише я висвітлював неоднозначні економічні та екологічні переваги використання алюмінію вторинної переробки. На переробку алюмінію потрібно близько 90% менше енергії, ніж на виготовлення алюмінію з бокситів, до того ж під час цього процесу виділяється на 90% менше вуглекислого газу . Це також набагато дешевше (хоча Novelis не повідомляє, наскільки).
Також ніхто не заперечує, що «супербанка», яка на 90% складається із переробленої сировини у екологічному аспекті значно перевершує звичайну алюмінієву банку.
Читати також: 99 % сміття Швеції йде на переробку
Крім того, на відміну від пластикових пляшок, алюмінієві банки можна переробляти знову і знову без втрати якості . Тож не дивно, що алюміній переробляється набагато вищими темпами, ніж поліетиленові пляшки. Згідно даних Асоціації алюмінієвої промисловості, у Північній Америці банки для напоїв приблизно на 68% складаються із переробленого алюмінію. До складу ПЕТ-пляшок входить набагато менше перероблених матеріалів – великі компанії з виробництва напоїв використовують 10% такої сировини або близько того. Це зумовлене частково тим, що більшу частину переробленого пластику купує текстильна промисловість.
Читати також: Як утилізація відходів рятує безпритульних собак у Туреччині
Тоді виходить, що для впровадження кругової економіки не достатньо гарного продукту. Необхідно дещо змінити, насамперед бізнес-моделі і відносини із постачальниками та клієнтами.
Розширення впливу переробки
Не потрібно жаліти Novelis. На відміну від свого конкурента Alcoa, Novelis більше не володіє шахтами із видобутку бокситів чи об’єктами первинної переробки. Тож строго в межах бізнесу, Novelis повинні бути в змозі окупити свої інвестиції в переробній галузі за рахунок зниження своїх витрат.
Але Novelis потрібно збільшити поставки перероблених банок для підтримки заводів, наприклад, в Нахтерштедт. Це означає, що споживачі повинні більше утилізувати. В цьому, безумовно, допоможе вплив на ринок великих компанії-виробників напоїв.
Дійсно, кілька років тому Alcoa намагалася монополізувати алюмінієву промисловість, компанії-виробників напоїв і сміттєвози в обхід маркетингової кампанії і прискорити всі види переробки. Але лише деякі з компаній, серед яких Novelis та New Belgium, погодилися надати фінансову підтримку. Зусилля були марними.
На перший погляд, Coca-Cola здається найочевиднішим та найголовнішим замовником «супербанки», оскільки фірма зобов'язалася збільшити переробку пляшок і банок та використовувати упаковку із більшим вмістом матеріалу із перероблених та поновлюваних джерел. Проте компанія і її розливні заводи зосередилися на ПЕТ-пляшках, а не на алюмінії. Мережа Coca-Cola (до складу якої входить компанія зі штаб-квартирою в Атланті та розливні заводи по всьому світу) зробила великі інвестиції в технології переробки пластикових пляшок, а саме виготовлення із них нових пляшок, а також представила "екопляшку", ПЕТ-контейнер, виготовлений з цукрового очерету і відходів цукрової тростини. Напої в ПЕТ-пляшках становлять близько 60% від її світових продажів.
Скотт Віттерс (Scott Vitters), людина, яка займається екологічними питаннями пакування Cola, сказав мені по телефону, що у ПЕТ-пляшки є одна очевидна перевага над банками: вони закручуються, що дуже зручно для активних споживачів. Віттерс стверджує, що скляні, металеві ємності, фляги і ПЕТ-пляшки задовольняють потреби різних споживачів. Звичайно, деякі алюмінієві пляшки також закриваються.
Із чим залишається Novelis з їхніми великими інвестиціями у переробку? У електронному листі Джон Гарднер, (John Gardner), головна уповноважена особа із розвитку компанії, повідомив: "Ми найближчим часом оголосимо другого американського замовника традиційного пива. Наразі ведуться активні переговори з великим світовим брендом".
Допоки, однак, багато алюмінієвих банок загальною ціною 2 млрд дол. США на рік, як і раніше, закінчують життя на звалищах. Це явне марнотратство. Висновок – марно виробляється енергія, марно викидається вуглекислий газ для створення великої кількості банок із первинного алюмінію.
Проблема проста. Вирішення – не настільки.
Джерело: