Європейський повітряний апокаліпсис
Європейські законодавці полюбляють читати лекції решті світу стосовно забруднення повітря. Азія, і особливо Китай, — улюблена мішень для критики. Справді, іноді здається, ніби жодна велика конференція з питань довкілля не є завершеною, доки європейські чиновники не презентують нібито «найкращі практики» на їхньому континенті, котрі всім слід перейняти. Коли мова заходить про забруднення повітря, хай там як, Європі слід менше балакати та більше слухати.
Проблема забруднення повітря стає все гострішою по всій Європі. Всесвітня організація охорони здоров’я прозвала її «єдиною великою проблемою, пов’язаною з довкіллям, яка несе серйозний ризик для здоров’я»; за їхніми оцінками, 90% всіх європейців піддаються впливу зовнішнього забруднення довкілля , яке перевищує норми ВООЗ із якості повітря. 2010 року “якісь” 600 000 європейців передчасно померли через зовнішнє або внутрішнє забруднення повітря, а економічні збитки сягнули 1,6 трильйонів доларів, що становить майже 9% від всього ВВП Європейського Союзу.
Наразі Лондон та Париж — міста з найбільшим рівнем забруднення повітря . Рівень оксиду азоту в деяких частинах Лондона регулярно вдвічі-втричі перевищує рекомендований ліміт. У Сполученому Королівстві забруднене повітря щороку вбиває близько 29 000 людей, що робить це явище другою причиною передчасних смертей після паління тютюну. У Парижі справи можуть бути навіть гірші; у березні, після того як рівень забруднення повітря перевищив шанхайський, місцева адміністрація наклала обмеження на пересування автомобілів і запровадила безкоштовний громадський транспорт.
Читати також: Сім мільйонів смертей…
На жаль, складається враження, ніби європейські чиновники взагалі не спроможні вирішувати дану проблему. Джордж Озборн, міністр фінансів Великобританії, висловлювався проти британського лідерства в боротьбі зі зміною клімату. «Ми не врятуємо планету, закривши наші сталеварні, алюмінієві та паперові заводи», — заявив він ще в 2011. І Озборн такий не один.
Оскільки є європейські політики, котрі переконані, що введення запобіжних заходів зі збереження довкілля лише нашкодить і так вже ослабленій економіці ЄС, той факт, що заходи з обмеження забруднення повітря зводяться нанівець, не має дивувати . Як повідомляє Greenpeace, стандарти з контролю за токсичними викидами вугільних станцій навіть менш вимогливі, ніж у Китаї. Деякі з європейських чиновників навіть закликають зробити їх ще менш вимогливими, а Угорщина запропонувала повністю відмовитися від усіх стандартів та обмежень.
Безсумнівно, рівень забруднення в країнах Азії справді тривожний. Згідно зі статистикою якості повітря Єльського університету за 2014 рік, континент — домівка для дев’яти країн із найбільшим рівнем забруднення у світі. Нью-Делі — найбільш забруднене місто на Землі, рівень забруднення повітря там перевищує безпечний. У Пекіні через занадто шкідливий для здоров’я стан повітря іноземні компанії додатково сплачують матеріальну допомогу близько 30% усіх робітників.
Читати також: Дим і газоподібні викиди отруюють повітря у великих містах Азії
Проте чиновники в Азії визнали дану проблему та продовжують указувати на неї. Китай, наприклад, оголосив «війну забрудненню». До 2017 року Пекін, колись охрещений міжнародними засобами інформації як «Сірий Пекін», витратить задля боротьби із забрудненням 60 мільярдів єн (121 мільярд доларів).
Читати також: Забруднення через край: наступного року Пекін закриє свою останню вугільну електростанцію
В основі реформ — покращений громадський транспорт, торгівля викидами й розгляд змішаних форм добування енергії. Місцева влада вирішила встановити в центральних частинах міста автобусні зупинки кожні 500 метрів, зменшити тарифи на 5 і більше відсотків для екологічно чистих товарів та закрити більшість застарілих і неефективних вугільних електростанцій. Частка не-викопного палива як первинного джерела енергії має зрости на 20% до 2030 року. Такі цілі, найімовірніше, будуть суворо дотримані, з огляду на сильну політичну підтримку.
Тим часом в Індії влада штатів Гуджарат, Махараштра й Тамілнаду от-от запустять розпродаж власних викидів і забруднювальних частинок. Верховний суд Індії навіть увів додатковий збір за приватні дизельні засоби пересування в Нью-Делі.
Решта країн Азії також роблять кроки для вдосконалення якості повітря. В’єтнам планує прокласти вісім міських колій вже в найближчі роки. У місті Бангкок , котре бореться із забрудненням повітря ще з 1990-х, було посаджено 400 000 дерев . А Японія будує нові зони виключно для пішоходів та надає субсидії для тих, хто пересуватиметься на автомобілі з водневим двигуном .
Європа як один із найбагатших регіонів у світі має бути серед перших, хто намагається сприяти сталості довкілля. Коли мова заходить про забруднення повітря, європейським законодавцям усе ж слід припинити з’їжджати на інших і почати вирішувати власні проблеми.
Джерело: