Це зовсім не марево: яскрава арт-інсталяція, що захоплює та шокує одночасно
Світова спадщина ЮНЕСКО має серйозну проблему зі сміттям в океані, тому художник Алехандро Дюран (
Уявіть, що ви прогулюєтесь уздовж піщаного пляжу. Все, що ви бачите, це океан, який простирається на милі. І раптом ви натрапляєте на червону «річку» з пластикового сміття. Ви б певно зупинилися від подиву. Це все частина задуму художника Алехандро Дюрана (Alejandro Durán): збудити вашу цікавість, а потім жбурнути у вас здорову дозу реальності.
Якщо під час вашої піщаної прогулянки ви опинитесь в мальовничому Сіан-Каані, біосферному заповіднику та Світовій спадщині ЮНЕСКО на східному узбережжі Мексики, а саме півострові Юкатан, червона ріка з пластику та багато інших сюрреалістичних несподіванок можуть бути цілком реальними. Кокосова пальма з плодами – м'ячами для боулінгу? Ага. Зубні щітки, що зростають наче очерет? Маєш. Якщо будь-яке з цих видовищ надихнуло б вас порозпитувати тут і там, ви б дізналися, що вони акуратно створені Дюраном зі сміття, що він назбирав уздовж узбережжя Сіан-Каану.
Вперше Дюран помітив серйозні проблеми зі сміттям у заповіднику під час свого візиту у 2010 році. «Побачити таке чудове місце, вкрите сміттям, було шоком» , – ділиться художник. Ця ділянка знаходитться під охороною, але Дюран пояснює, що океанські течії та траєкторії штормів зносять сміття на узбережжя Сіан-Каану з усього світу. «На сьогоднішній день я виокремив речовини з 53 країн та території шести континентів » , – повідомляє він.
Через ізоляцію заповідника та брак інфраструктури набагато важче вичистити прилеглі території. «Як тільки все вичищено, – говорить Дюран, – наступного дня гарантовано з'явиться ще більше сміття. Прибирання пляжів – це в певному плані Сізіфова праця ».
Читати також: Проблеми зміни клімату в мініатюрних скульптурах Айзака Кордела
Ідея позбавитися безжалісного сміття стала запальним проектом Дюрана. Приїхавши сюди вперше та отримавши натхнення від пейзажів (на мові племені майя Сіан-Каан означає «місто, де народжується небо»), він зібрав та розмістив сміття блакитного кольору навпроти яскравих карибських неба та моря.
Від того часу він продовжує використовувати колір як основу своєї інсталяції. Багато людей навіть запитує, чи він фарбує сміття. Аж ніяк. Він ретельно збирає та упорядковує непотріб, таким чином це наслідує навколишнє середовище та складається враження, що це природне явище або навіть організм . Дюран сподівається, що таке візуальне розходження між тим, що є природним, а що є синтетичним, починає стиратися. Наостанок він додає: « Ці синтетичні предмети просочуються в наші природні екосистеми».
Створення кожної інсталяції займає приблизно десять днів – від збору сміття до побудови та ретельної фотографії. Іноді Дюран залишає інсталяції на довше з надією, що вони надихнуть на що-небудь перехожого.
Читати також: Холодне синє море та айсберги Зарії Форман
«Коли я розпочав проект, то залишив декілька інсталяцій на місяці. Я подумав, що я би зацікавився, якщо б віднайшов подібну інсталяцію в безлюдній частині карибського раю, – говорить художник. – Коли я повернувся через декілька місяців, я виявив, що інсталяція була відносно цілою. Пізніше я зустрів декого, хто бачив інсталяцію, і за його словами, хто б не створив це, робота містить сильне повідомлення. Відчувалось, ніби Земля кровоточить».
При звичних обставинах художник був би вдячний за невичерпні безкоштовні запаси матеріалів, але Дюран такого не відчуває. «Кожного разу, коли я повертаюся до Сіан-Каану, здається, що проблема лише збільшується, – говорить він. – Безсумнівно, ц е може викликати почуття безнадії, але це може також спонукати до дії та породити зміни».
Дюрана не можна назвати лише художником, він вбачає себе також, як викладача та каталізатора змін. « Це справді безглуздо, що ми використовуємо пластикову пляшку води, щоб втамувати спрагу лише декілька хвилин, а потім впродовж років, десятиліть та навіть століть вона руйнує екосистеми та наражає на небезпеку життя на нашій планеті. Я вірю, що перший крок до змін – це освіченість. Зараз нам треба приступити до дії».
Автор: Беккі Харлан (Becky Harlan)
Усі фото:
Алехандро Дюран
Дізнатися більше про діяльність Алехандро Дюрана можна на
Беркі Харлан – помічник фоторедактора в National Geographic. До неї можна приєднатися в Twitter або Instagram.
Джерело: