strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/maxfotoi/public_html/climate/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 0.

«Зелено-енергетична революція» — добре, але не забуваймо про забруднення

Tesla Roadster

Баодинг, титуловане ім’ям « найзеленіше місто » Китаю, — найбільший у світі виробник сонячних панелей і вітрових турбін, як повідомляють Калеб Гудс (Caleb Goods) і Карла Ліпсіг-Мамме (Carla Lipsig-Mumme). Але воно також приносить найгірші забруднення країні. Зелена енергія, електромобілі і батареї до них – це чудово, але, враховуючи важкий токсичний слід, який вони залишають від шахти і до заводу, ми не повинні вводити себе в оману, що вони знаходяться на шляху «сталого розвитку».

Нещодавнє відкриття засновником Tesla Ілоном Маском (Elon Musk) низьковартісної акумуляторної батареї Powerwall є останнім із серії захопливих досягнень у сфері виготовлення батарей для електромобілів і домашнього генерування електроенергії.

На фото: Tesla Roadsterу Вентурі, Каліфорнія. Tesla Roadster – чудове авто, але навіть при тому, що воно не створює шкідливих викидів при керуванні, його виробництво залишає важкий токсичний слід.

Також ми були свідками  винахода алюмінієво-іонної батареї , яка, можливо, безпечніша, легша й дешевша, ніж літієво-іонні батареї, що використовують Tesla та більшість автомобільних і технологічних компаній.

Ці досягнення є захопливими з двох основних причин. По-перше, вартість енергоносія у вигляді батарей суттєво зменшується. Володіння електричним автомобілем і домашнім енергоакумулятором стає набагато доступнішим.

Читати також:  Наше епічне майбутнє: яке енергетичне майбутнє ви оберете?

Другою пов’язаною причиною є те, що ці дешевші зелені технології можуть зробити перехід до екологічної економіки легше і швидше , ніж ми уявляли собі (хоча, як нещодавно було зазначено на ресурсі The Conversation, ці технології — лише дрібка великої енергетичної головоломки).

Остерігайтеся промислового варіанту

Ці технологічні досягнення і великий ажіотаж навколо них наштовхують на думку, що вирішення екологічних проблем, таких як зміна клімату, є насамперед справою технологічного регулювання.

Але цей підхід заохочує до стратегії «суперіндустріалізації», в якій технологія і промисловість задіяні для вирішення проблеми зміни клімату за рахунок підвищення ефективності ресурсів, скорочення відходів і контролю забруднення . У цьому контексті екологічна економіка — неминуча зелена технологічна хвиля.

Але перспективу цієї зеленої хвилі економіки слід розглядати у ширшому екологічному та соціальному контексті, що робить вирішення проблеми набагато складнішим. Розглянемо електричні транспортні засоби до прикладу.

Екологічна шкода, яку завдають автомобілі, електричні чи звичайні, частково пов’язана з тим, що автомобільна промисловість породжує більше 3 млн тонн брухту і відходів щороку . 2009 року тільки у США було списано 14 мільйонів машин.

Очікують, що світова кількість автомобілів збільшиться з нинішніх 896 млн до 1,2 млрд до 2020 року. Інфраструктура, пов'язана із зростанням використання транспортних засобів, особливо дороги, також робить значний внесок у руйнування екосистем і, ймовірно, зумовлює істотні соціальні витрати.  

Чи мають електричні транспортні засоби достатньо переваг?

Електричні транспортні засоби пропонують значне зменшення викидів парникових газів від двигуна внутрішнього згорання. Однак це поліпшення залежить від виробництва екологічної електроенергії.

Електричні машини

Електричний транспортний засіб, який живиться від звичайної європейської електропродукції, швидше за все, зменшить автомобільний потенціал глобального потепління приблизно на 20% протягом свого життєвого циклу. Це не мало, але це далеко від варіанту нульових викидів.

Значною мірою шкода електричного транспортного засобу протягом життєвого циклу проявляється через енергоємну природу виробництва батарей і пов'язаних із цим процесів видобутку . Справді, є питання щодо виробництва батарей і виснаження ресурсів, але, можливо, більше бентежить проблема: як уплине видобуток літію та інших матеріалів, таких як графіт, на здоров'я працівників та громад, що беруть участь в цій глобальній виробничій мережі.

Процеси, пов'язані з літієвими батареями, можуть призвести до несприятливих респіраторних, легеневих і неврологічних наслідків для здоров’я . Забруднення від видобутку графіту в Китаї призвело до явища «графітового дощу» , який значно впливає на якість місцевого повітря і води.

Упровадження екологічно чистих технологій створює багато цікавих суперечностей між екологічними вигодами з точки зору використання і людськими та екологічними витратами наприкінці виробництва.

Баодинг, китайське місто на північний захід від Пекіна, було назване найекологічнішим містом у світі, або єдиним карбон-негативним містом . Все це через те, що Баодинг виробляє величезну кількість вітряних турбін і сонячних батарей для США та Європи, там засновано близько 170 альтернативних енергетичних компаній.

Але минулого року повітря в місті Баодинг було оголошено найбільш забрудненим у Китаї – країні, де якість повітря щороку спричиняє 1,2 мільйона смертей. Ці наслідки повинні бути враховані в будь-яких обговореннях чи політиці під час вивчення переходу до «зеленішого» майбутнього.

Читати також:  Дим і газоподібні викиди отруюють повітря у великих містах Азії  

Остерігайтеся нових проблем від нових рішень

Ми повинні захоплюватися переходом до екологічніших автомобілів і доступних одиниць зберігання електроенергії вдома, але в процесі вирішення технологічних проблем зміни клімату маємо упевнитися, що не створюємо нових проблем для довкілля, зокрема для переважно “невидимих” працівників і громад поза потоком виробництва.

Наша відповідь зміні клімату повинна бути більш ніж простим технологічним регулюванням . Ми переконані, що перехід до зеленої економіки вимагає більше соціальних політичних дій, спрямованих на перетворення, шляхом навичок і підготовки, участі працівників, і зближення екологічних організацій, профспілок, бізнесу та влади.

Справді, робочий світ — критичний для скорочення викидів: 80% викидів вуглецю в Європі пов'язані з робочими місцями.

Приймаючи нові екологічні технології, ми будемо змушені дивитися далі за межі нашого новенького яскравого Powerwall чи електромобіля, припаркованому на парадній алеї, щоб бути певними, що екологічні і соціальні зміни — не просто ілюзії.

Для КліматІнфо переклала та підготувала Олександра Войтенко

Редактор: Марія Косенко

Поділитись в соціальних мережах: