strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/maxfotoi/public_html/climate/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 0.

Скільки айсбергів зустрів би Титанік сьогодні?

Скільки айсбергів зустрів би Титанік сьогодні?

Сто років тому, 15 квітня 1912 року, у Північній Атлантиці айсберг потопив, здавалося, непотоплюваний Титанік. Якби легендарний корабель плив сьогодні, то, швидше за все, зіткнувся б з набагато більшою кількістю айсбергів. Можливо, через глобальне потепління, як зазначають науковці.

Зокрема Франк Левенштейн, керівник стратегії пристосування до змін клімату з організації Nature Conservancy говорить:  «Несподіваною є думка про те, що глобальне потепління призводить до збільшення кількості айсбергів».

За даними Інституту космічних досліджень Годдарда, з 1880 року середня світова температура Землі зросла приблизно на 0,8°С . Дві третини цього потепління відбулося після 1975 р.

За словами Левенштейна, підвищення температури повітря й океану можуть призводити до збільшення швидкості формування айсбергів. Все більше криги тане у льодовиках і льодовикових щитах, переважно у Гренландії та Антарктиці, вода підмиває льодові маси, що потрапляють у море і там усе швидше розпадається. «Це немов розпилення водовідштовхувального аерозолю, -  говорить Левенштейн.  -  Може формуватися більша кількість айсбергів, адже кожен льодовик приносить в океан сотні і навіть тисячі додаткових тон льоду на рік ».

Крім того, тепле повітря може спричинити скупчення води на поверхні льоду.  Ця рідина просочується у льодові тріщини, що призводить до нестабільності та, в результаті, до розколу.

 

Гігантські кубики льоду

За словами вченого, згідно з останніми підрахунками, льодовики та льодовикові щити, що тануть, продукують від 100 до 200 гігатонн льоду на рік . Кожна гігатонна – це кілометровий шматок кубічної форми, тобто величезний кубик льоду. Всі ці великі кубики збільшують  кількість айсбергів в Північній Атлантиці сьогодні, порівняно з 1912 роком подорожі Титаніка.

« Якби корабель плив сьогодні тим самим шляхом, то зіткнувся б з багатьма айсбергами », - коментує Джеремі Безіс, гляціолог (кригознавець) з Університету Мічигану в Анн-Арбор. «Через постійну зміну розміщення криги в океані, важко передбачити, де і якого розміру айсберги з’являться. Тож науковці не можуть точно сказати, скільки айсбергів було на шляху Титаніка 1912 року і скільки було б тепер», -  додає Левенштейн з Nature Conservancy. Що ми дійсно знаємо, це те, що льодові щити і льодовики в усьому світі зменшуються,  здається, все швидшими темпами .

Айсберг

Обвалення айсбергів важко співвідносити із глобальним потеплінням

Дж. Безіс з Університету Мічигану застерігає, що неможливо точно сказати, чи саме глобальне потепління винне у збільшенні кількості айсбергів: « Суть у тому, що ніхто точно не знає, адже обвал льодовиків важко передбачити . Це як ставити питання, а чи цей ураган пов’язаний з глобальним потеплінням? Не варто кожну подію обов’язково прив’язувати до цього».

Є кілька прикладів того, як підвищення температури сприяє створенню айсберга, але на регіональному рівні. « У Гренландії є докази того, що теплі океанічні течії просочилися у льодовик Якобсхавна якраз в той час, коли він почав розколюватися. Язик льодовика –  частина, що виступала в море – повністю зник до 2003 року », - говорить Дж. Безіс.

В Антарктиці льодовик Ларсен Б, що залишався стабільним протягом 10 тисяч років, обвалився всього за 6 тижнів 2002 року , ймовірно через воду, що проникала у його тріщини. Цей шельфовий льодовик розташований в районі найшвидшого потепління у світі.  « Ніхто не очікував, що все станеться так швидко », -  зазначає Дж. Безіс.

В цілому, за словами науковця, « спостереження переконливо доводять, що за останні десятиліття Антарктичний і Гренландський льодовикові щити втратили частину своєї маси. Ми бачили дуже серйозні зміни ». Але «важко пов’язати певну конкретну зміну з глобальною зміною клімату».

 

Занепокоєння з приводу підвищення  рівня моря

« Збільшення кількості айсбергів не обов’язково становитиме загрозу для сучасних суден », - коментує Левенштейн з Nature Conservancy. Кораблі сьогодні обладнані сучасними радарами, які можуть виявити маси криги, що дрейфують, заздалегідь.

На відміну від часів Титаніка, « ви не повинні покладатися на двох хлопців, які намагаються не заснути у «воронячому гнізді» холодної квітневої ночі ». Левенштейн, який займався дослідженням історії «Титаніка» додає: «Більш того, через кілька тижнів після катастрофи з Титаніком, компанії перенесли охоплений айсбергами горезвісний судноплавний шлях з Нью-Йорка до Лондона далі на південь. Ця зміна додала від 9 до 14 годин до часу подорожі, але зробила її набагато безпечнішою для кораблів».

« Більше занепокоєння викликає роль айсбергів у підвищенні рівня моря, особливо коли вони вперше потрапляють у море », - зазначає Дж.Безіс з Мічигану. «Скажімо, у вас є склянка води, в яку ви додаєте кілька кубиків льоду», - як айсберги, що відколюються від льодовикових щитів, - «і тому рівень води піднімається»

Згідно з висновками урядової програми дослідження зміни клімату  США, що спираються на дані з льодовикових кернів, покази мареографів, і останнім часом, вимірювання з супутника, за минуле століття світовий рівень моря зріс на 10-20 сантиметрів . Однак невідомо, які зміни спричинені саме айсбергами.

 

Адаптація до екстремальних подій

« Вчені прогнозують, що глобальне потепління призведе до збільшення кількості надзвичайних подій у найближчі роки, що включатиме пожежі та берегову ерозію, яка вже відбувається в деяких місцях , - попереджає Левенштейн з Nature Conservancy. - Але людина може реагувати на це певними способами, наприклад, можна проріджувати ліси для уповільнення поширення вогню чи вирощувати устриці, щоб запобігти береговій ерозії ».

 Люди змінили свою поведінку після катастрофи Титаніка, наприклад, почали забезпечувати круїзні судна більшою кількістю шлюпок. І тепер, за словами вченого, ми повинні виробити нові звички, щоб запобігти швидким змінам клімату. 

 

Для КліматІнфо переклала Алла Мяло

Редактор Анастасія Чабаненко

 

Поділитись в соціальних мережах: