strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/maxfotoi/public_html/climate/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 0.

Вуглецеві ринки не охолоджують планету

Вуглецеві ринки широко пропагувалися як єдиний спосіб накопичення грошей для того, щоб скоротити у галузях індустрії чи навіть на рівні країн викиди вуглекислого газу, який значною мірою відповідальний за глобальне потепління.

Єдина проблема полягає в тому, що майже 20 років після розроблення даної концепції, вони не можуть працювати, більше того – стали предметом шахрайства та інших фінансових злочинів, вважають експерти.

Інтерпол, провідна світова поліцейська організація, попередив, що схемою вуглецевого ринку може легко скористатися організована злочинність.

Раніше, цього ж року, вуглецеві кредити на суму 38 мільйонів доларів пропали безвісти на вуглецевому ринку Європейського Союзу . Перш ніж зникнути, всі кошти були переведені хакерами з Чехії з допомогою комп'ютера в Польщу, Естонію та Ліхтенштейн. Це вже четвертий випадок, коли гроші викрадаються або губляться.

Латиноамериканська газета «Тьєрраамерика» цитує Стіва Саппена, старшого політичного аналітика Американського інституту сільського господарства та торгівлі (The Institute for Agriculture and Trade Policy – IATP):  «Юрист, котрий раніше брав участь у торгівлі вуглецем, розказав мені, що якщо ситуація з ринками і надалі років з 10-15 залишатиметься такою ж, то навколишнє середовище опиниться у великій біді ».

«Вуглецеві ринки відкриті для шахрайства, введення в оману та нечесного просування по службі», – заявив Саппен в інтерв'ю на переговорних сесіях Рамкової конвенції ООН про зміну клімату (РКЗК ООН; United Nations Framework Convention on Climate Change – UNFCCC), що відбулися в Бонні з 6 до 17 червня.


Читайте також ]]> Зміна клімату в контексті світової корупції та шахрайства ]]>


За словами Саппена, чия організація працює в галузі торгівлі, сільського господарства та охорони навколишнього середовища: « Ці ринки отримали величезну підтримку з боку урядів, хоча вони досі не працюють для ефективного зниження викидів парникових газів ».

Зміна клімату є результатом глобальних викидів газів, в основному вуглекислого газу, який виділяється при спалюванні викопного палива.

Існує два основних способи вирішення проблеми. Перший відомий як запобігання наслідкам – за яким викиди вуглекислого газу скорочуються ще на рівні джерела. Другий  –  уловлення та зберігання вуглецю в рослинах, деревах і ґрунті. Для цього треба ]]> скоротити вирубування лісів та збільшити лісонасадження ]]> , та використовувати  стабільний розвиток сільського господарства, щоб утримати вуглець, що міститься в рослинах, та підтримувати його поглинання.


Читайте також ]]> Наскільки перспективне уловлювання та зберігання вуглецю під землею ]]>


« Побутує думка, що ринки - це єдиний спосіб мобілізувати достатньо приватного капіталу для скорочення викидів, але насправді це не відповідає дійсності , – каже Іутта Кілл з СінксВотч, британської неурядової організації, яка відстежує і ретельно вивчає проекти зв'язування вуглецю. – Існує припущення, що ми не можемо отримати необхідні кошти для запобігання будь-яким іншим способом. Також є ще одне припущення, що гроші – це відповідь».

«На початку 1990-х, коли Кіотський протокол** обговорювався на переговорах в РКЗК ООН, ніхто не хотів, щоб ринки були частиною угоди по клімату, за винятком Сполучених Штатів», – говорить Пейель Перех, швейцарська учена з питань клімату та експерт з питань енергетики.

«Проте, зрештою, Європа та інші країни «уклали угоду з дияволом» і Протокол, який зобов'язав промислово розвинені країни скоротити викиди на п'ять відсотків у період між 2008 і 2012 роках, був підписаний в 1997 році», – повідомила Перех «Тьєрраамериці».

Згодом США відмовилися ратифікувати Протокол, а потім і від самої угоди. Однак, їхня ринкова складова залишилася.

Ця спадщина призвела до скорочення викидів вуглецю, що дозволяє багатим країнам Півночі інвестувати в «проекти із запобігання викидам» на Півдні, поки там продовжується виділення вуглецю .

Найбільшим механізмом є Механізм чистого розвитку ООН (МЧР; Clean Development Mechanism –  CDM), до цих пір з майже 3200 зареєстрованих проектів в Африці, Азіатсько-Тихоокеанському регіоні, Східній Європі та Латинській Америці і Карибському басейні.

МЧР піддався широкій критиці, оскільки для того, щоб відчутно скоротити викиди, гроші Північних інвесторів мусили би вкладатися у проекти зі скорочення викидів.

«Потрібен фахівець, незалежна перевірка та «магічний кристал», щоб дізнатися чи мають місце чутки, що в Китаї, зрештою, були створені проекти з грошима МЧР або без них», – зазначає Перех.

«Цілком очевидно, що це не працює, – додає Перех, посилаючись на різні дослідження, за якими  від 20 до 90 відсотків проектів МЧР загалом не призводить до зниження викидів . – Промислово розвинені країни могли б виконати свої кіотські зобов'язання без ринків чи механізмів».

Найбільший світовий вуглецевий ринок – це Система торгівлі викидами Європейського Союзу (European Union Emission Trading System– EU ETS), на частку якої припадає 95 відсотків з 144 мільярдів доларів з вуглецевих угод за 2010 рік. Це не тільки стало  предметом шахрайства для більш ніж 100 чоловік з декількох країн , які займалися цим проектом минулого року, але також гроші не були вкладені в проекти зі зниження викидів. За словами Кілл: «Лише невелика частина грошей насправді задіяна».

Система торгівлі викидами Європейського Союзу була створена невідповідним чином і мала безліч проблем, включаючи спекуляції і шахрайства, погоджуються Перех та Саппен. «Дослідження показують, що вона дійсно не була основним чинником скорочення викидів в Європі», – додає Саппен.

« Є ряд інших альтернатив ринкам, такі, як ]]> податок на фінансові операції ]]> », розповідає Перех.


Читайте також ]]> Маленьке рішення для великої проблеми ]]>


Коаліція груп із праці, розвитку та охорони довкілля закликала учасників переговорів тут, у Бонні, серйозно розглянути цей невеликий податок, який становить менше одного відсотка від фінансових операцій.

«Це не тільки принесе від 200 до 600 мільярдів доларів на рік, це також перешкоджатиме ринку спекулянтів», – заявляє Боб Бо, представляючи профспілку США.

« Всі говорять про необхідність Зеленого кліматичного фонду (для допомоги країнам, що розвиваються, впоратися зі зміною клімату), проте ніхто не хоче говорити про те, як платити за нього », – розповідає Бо на прес-конференції. – Франція та Німеччина, і навіть Міжнародний валютний фонд також вважають податок на фінансові операції гарною ідеєю. Настав час для фінансової індустрії, щоб робити правильні речі».


*Ця стаття була спочатку опублікована латиноамериканськими газетами, які є частиною мережі «Тьєррамерика». «Тьєррамерика» - це спеціалізована служба новин виробництва IPS за підтримки Програми розвитку ООН, Програми ООН по навколишньому середовищу і Світового банку.(Прим. авт.)

**Кіотський протокол – міжнародна угода про обмеження викидів в атмосферу парникових газів. Головна мета угоди: стабілізувати рівень концентрації парникових газів в атмосфері на рівні, який не допускав би небезпечного антропогенного впливу на кліматичну систему планети. Протокол зобов'язує розвинуті країни та країни з перехідною економікою скоротити або стабілізувати викиди парникових газів у 2008-2012 роках до рівня 1990 року.(Прим. перекл.)

Для КліматІнфо  переклала та підготувала Вероніка Казіна.

Редактор: Ірина Салій

Поділитись в соціальних мережах: